Plan D – WRDk Benelux stuurrijtuig

Na de Tweede Wereldoorlog hadden de Nederlandse Spoorwegen een gebrek aan treinen. Ze besloten daarom bij Werkspoor en J.J. Beijnes een bestelling te plaatsen voor 70 D-treinen (internationale lange-afstandstreinen). Deze werden vanaf 1950 in dienst gesteld en de meeste gingen in de periode van 1974-1978 buiten dienst.

Door capaciteitsgebrek op de lijn Amsterdam-Brussel (Beneluxlijn) aan het begin van de jaren ’70 werden testen gedaan met een omgebouwde Plan-D. Daarna werden in 1974 8 zogenaamde RD’s omgebouwd tot een stuurstandrijtuig, waaronder het exemplaar in onze collectie.

Ons rijtuig was afgeleverd op 7 februari 1951 in zijn oorspronkelijke uitvoering en werd op 12 september 1973 buitendienst gesteld om omgebouwd te worden. Op 10 mei 1974  begon haar nieuwe leven, wat duurde tot 5 april 1987. Na de actieve dienst op de Beneluxlijn werd zij ingezet als meetrijtuig en daarna eigendom van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij (VSM), daarna de Vereniging tot Behoud van Spoormaterieel Haarlem (BSH) en sinds mei 2018 bij ons.

Dit is de enige overgebleven WRDk en is op dit moment niet in rijwaardige status. Interesse om te helpen dit unieke rijtuig op te knappen? Word dan vrijwilliger!

Type:WRDk - Plan D
Fabrikant:Koninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes, Haarlem
Bouwjaar:1951
StandplaatsRoosendaal
In bedrijfNee, wordt gerestaureerd
We are using cookies to give you the best experience. You can find out more about which cookies we are using or switch them off in privacy settings.
AcceptPrivacy Settings

GDPR